Hoe kunnen we u helpen?
Inhoudsopgave
< Alle artikelen

E-mail- en serverinstellingen voor de iPhone, iPad en Mac

Algemeen

In deze algemene handleiding leggen we u uit hoe u een e-mailadres instelt in het e-mailprogramma Apple-Mail (iPhone, iPad en OSX/macOS).

  • Wij adviseren gebruik te maken van de e-mailprotocol: IMAP.
  • Handleiding is toepassing voor volgende geïntegreerde e-mailprogramma Apple-Mail app in iPhone, iPad en/of OSX/macOS. Uiteraard kunt u ook ander e-mailprogramma en de werking verschilt niet veel van de Apple-Mail.
  • Het opnieuw instellen van uw e-mailadres door aanschaf van een nieuwe iPhone, iPad of MacBook (Air/Pro), Mac Pro, iMac of een ander Apple device met geïntegreerde Apple-Mail e-mailprogramma of ander e-mailprogramma en de werking verschilt niet veel van de Apple-Mail
  • Na het verhuizen van uw oude hostingprovider naar ons, past u handmatig naar onze inkomende en uitgaande server in uw Apple-Mail programma of in een ander e-mailprogramma. Zie onderstaand voor onze mailserver.
  • In dit artikel vindt u ook de IMAP en POP serverpoortnummers die u kunt gebruiken. De bijbehorende serverpoorten worden automatisch toegevoegd door het gekozen e-mailprotocol IMAP of POP.

Verschil tussen IMAP en POP e-mailprotocollen

Klik op de onderstaande button wat de voor- en nadelen zijn van IMAP en POP e-mailprotocollen

Verschillen tussen IMAP en POP e-mailprotocol

E-mailaccount aanmaken en/of wachtwoord wijzigen

Voordat u aan de slag kan gaan met het instellen van een e-mailadres dient u eerst in het bezit te zijn van de login gegevens.

Wij archiveren geen wachtwoorden van e-mailaccounts. Weet u het wachtwoord niet meer, dan kunt u het wachtwoord van uw e-mailaccount wijzigen via uw controle paneel DirectAdmin. Het nieuwe wachtwoord moet u op alle apparaten opnieuw invoeren in de Apple-Mail app of ander e-mailprogramma, anders krijgt u foutmelding te zien. Weet u het huidige wachtwoord nog, maak een e-mailaccount aan en vul het wachtwoord – dit doet u in DirectAdmin (controle panel).

Let op; gaat u naar ons verhuizen? Of bent u verhuisd van uw huidige hostingprovider naar ons? Dan moet u uw mailserver aanpassen in de serverinstellingen van uw e-mailadres in de Apple-Mail of ander e-mail programma.

Een e-mailadres toevoegen in Mail op iPhone, iPad of iPod (Touch) en Mac

Om een nieuw e-mailadres te instellen op uw iPhone, iPad, iPod (Touch) of de Mac of om uw mailserver na verhuizing aan te passen, kunt u op het +-je drukken voor de handleiding.

Voorbereiden

Voordat we beginnen met het toevoegen van een e-mailadres in Mail, pakt u uw e-mailadres en het wachtwoord bij. De serverinstellingen staan in deze stappenplan.

  1. Ga naar ‘Instellingen‘ > ‘Mail’ en tik op ‘Accounts‘.
  2. Tik op ‘Nieuwe account‘, tik op ‘Andere‘ en tik vervolgens op ‘Voeg e-mailaccount toe‘.
  3. Voer uw naam, e-mailadres, wachtwoord en een beschrijving van uw account in.
  4. Tik op ‘Volgende‘. In Mail wordt geprobeerd de e-mailinstellingen te vinden en de configuratie van uw account te voltooien. Als Mail uw e-mailinstellingen heeft gevonden, tikt u op ‘Gereed‘ om de configuratie van uw account te voltooien.

Accountinstellingen handmatig invoeren

U moet de onderstaande accountinstellingen handmatig invoeren. Tik op ‘Volgende‘ en voer deze stappen uit:

  1. Kies ‘IMAP‘ of ‘POP‘ voor uw nieuwe account. Wij adviseren te kiezen voor IMAP.
  2. Voer (handmatig) de servergegevens in voor ‘Server inkomende post‘ en ‘Server uitgaande post‘:
    1. Server voor inkomende post: naomi.m31.nl
    2. Server voor uitgaande post: naomi.m31.nl
    3. Tik vervolgens op ‘Volgende
  3. Als uw e-mailinstellingen juist zijn, tikt u op ‘Bewaar‘ wanneer u klaar bent. Als de e-mailinstellingen niet juist zijn, wordt u gevraagd om deze te wijzigen. 
  4. Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, u kan het e-mailadres nu direct gebruiken via de Apple-Mail!

Bestaand e-mailadres aanpassen (Serverinstellingen wijzigen)

Gaat u naar ons verhuizen? Of bent u verhuisd van uw huidige hostingprovider naar ons? Dan moet u uw mailserver aanpassen in de serverinstellingen van uw e-mailadres in de Apple Mail-app.

Let erop dat het e-mailadres eerst aangemaakt in DirectAdmin moet worden bij ons en met hetzelfde wachtwoord die u gebruikt bij uw huidige hostingprovider. Vragen of hulp nodig met het overzetten van uw e-mailberichten? Neemt u gerust contact met ons op; info@media31.nl.

  1. U gaat naar de Instellingen-app
  2. Selecteer ‘Mail‘ en u komt op een volgende scherm terecht.
  3. Vervolgens gaat u naar ‘Accounts‘ en u ziet hier een lijst met toegevoegde mailboxen.
  4. Selecteer de mailbox van uw site bij Solutions4Hosting en u komt op een volgende scherm terecht.
  5. Selecteer ‘Account‘ en ga verder met de volgende stap.
  6. Onder ‘Server voor inkomende post‘, vult bij ‘Hostnaam‘ het volgende in: naomi.m31.nl
  7. Onder ‘Server voor uitgaande post‘, vult bij ‘SMTP‘ het volgende in: naomi.m31.nl
  8. Selecteer de witte regel bij ‘Hoofdserver‘ en u komt vervolgens op een volgende scherm terecht
  9. Vul bij ‘Hostnaam‘ het volgende in
    1. Onder ‘Server voor uitgaande post‘, vult bij ‘Hostnaam‘ het volgende in: naomi.m31.nl
    2. E-mailadres en het wachtwoord staat ingesteld (standaard).
    3. SSL moet aangevinkt staan
    4. Identiteitscontrole moet op ‘Wachtwoord‘ staan
    5. Serverpoort staat standaard op: 587 (STARTTLS).
  10. Druk op ‘Gereed‘ (rechtsboven) tot dit niet meer kan. Als u een melding krijgt, kan u doorgaan en ‘Bewaar‘ selecteren.
  11. U bent nu klaar met het aanpassen van de mailserver!
  12. Sluit geforceerd Apple Mail-app af en start na 30 seconden vervolgens weer op. Op deze manier maakt Apple Mail-app een nieuwe beveiligde verbinding met onze mailserver.

Extra ondersteuning nodig?

Lukt het een of ander manier niet? Wij kunnen u helpen om uw e-mailadres goed in te stellen. Onderaan deze pagina vindt u meer informatie voor hulp op afstand-service.

Voorbereiden

Voordat we beginnen met het toevoegen van een e-mailadres in Mail, pakt u uw e-mailadres en het wachtwoord bij. De serverinstellingen staan in deze stappenplan.

Een e-mailaccount voor de eerste keer configureren of een nieuw e-mailaccount toevoegen.

Een e-mailaccount toevoegen

Als u nog geen e-mailaccount hebt geconfigureerd in Mail, wordt u mogelijk gevraagd er een toe te voegen wanneer u de app opent. Als dit niet wordt gevraagd of als u gewoon nog een account wilt toevoegen, volgt u deze stappen:

  1. In de menubalk in Mail kiest u ‘Mail‘ > ‘Voeg account toe‘.
  2. Selecteer uw e-mailaanbieder in de lijst en klik op ‘Ga door‘. Bijvoorbeeld ‘Andere Mail-account…
  3. Volg de instructies op het scherm om uw accountgegevens in te voeren, zoals uw naam, e-mailadres en wachtwoord en kies IMAP of POP als e-mailprotocol
  4. Voor de serverinstellingen (hostnaam – inkomende en uitgaande server) voegt u handmatig: naomi.m31.nl in.

Accountinstellingen handmatig invoeren of serverinstellingen wijzigen in Mail op de Mac

Gaat u naar ons verhuizen? Of bent u verhuisd van uw huidige hostingprovider naar ons? Dan moet u uw mailserver aanpassen in de serverinstellingen van uw e-mailadres in de Apple Mail-app.

Let erop dat het e-mailadres eerst aangemaakt in DirectAdmin moet worden bij ons en met hetzelfde wachtwoord die u gebruikt bij uw huidige hostingprovider. Vragen of hulp nodig met het overzetten van uw e-mailberichten? Neemt u gerust contact met ons op info@media31.nl.

In het paneel ‘Serverinstellingen‘ in het voorkeurenvenster van Mail kunt u opties toepassen of wijzigen voor de inkomende en uitgaande (SMTP) e-mailservers van een e-mailaccount.

Kies in het programma Mail  op de Mac ‘Mail‘ > ‘Voorkeuren‘, klik op ‘Accounts‘ en vervolgens op ‘Serverinstellingen‘ om deze voorkeuren te wijzigen.

Opmerking: Welke instellingen u ziet, hangt af van uw type account.

E-mailinstellingen voor server voor inkomende e-mail

  1. Gebruikersnaam: u vult hier uw e-mailadres in
  2. Wachtwoord: u vult hier uw wachtwoord in
  3. Hostnaam: naomi.m31.nl
  4. Beheer verbindingsinstellingen automatisch:

Selecteer deze optie als je de instellingen voor uw e-mailaccount in Mail, zoals (server-) poortnummers en methoden voor identiteitscontrole, automatisch wilt laten beheren.

Als u deze optie uitschakelt, kunt u het volgende opgeven volgens de aanwijzingen van de aanbieder van uw e-mailaccount:

  • Poort (of Interne poort en Externe poort), Gebruik TLS/SSL: Hier voert u de poortnummers voor het ontvangen van berichten in en geeft u aan of TLS/SSL moet worden gebruikt. De (server-) poortnummers worden automatisch toegepast door het gekozen IMAP of POP e-mailprotocol.
  • Identiteitscontrole: Hiermee geeft u de methode voor identiteitscontrole op. Deze optie is alleen beschikbaar voor POP- en IMAP-accounts.

Geavanceerde IMAP- of Exchange-instellingen

Deze instellingen kunt u invoeren of wijzigen volgens de aanwijzingen van de aanbieder van uw e-mailaccount (optioneel):

  • Voorvoegsel IMAP-pad: Hier voert u de locatie van uw postbussen op een IMAP-server in.
  • TLS-certificaat: Bij sommige e-mailservers moeten computers die verbinding met de server maken, een certificaat verstrekken, zodat de identiteit kan worden vastgesteld. (Optioneel)
  • Sta onveilige identiteitscontrole toe: Voor e-mailaccounts die veilige identiteitscontrole niet ondersteunen, kan voor de verbinding met de e-mailserver een niet-gecodeerde versie van uw gebruikersnaam en wachtwoord worden gebruikt.

E-mailinstellingen voor server voor uitgaande e-mail (SMTP)

  1. Account: U vult hier uw e-mailserver in (naomi.m31.nl)*
    1. Om de instellingen voor de server voor uitgaande e-mail te wijzigen (een artikel van Apple) volgens de aanwijzingen van de aanbieder van uw e-mail account, klikt u op het venstermenu en kiest u voor ‘Wijzig SMTP-serverlijst‘.*
  2. Gebruikersnaam: u vult hier uw e-mailadres in
  3. Wachtwoord: U vult hier uw wachtwoord in
  4. Hostnaam: naomi.m31.nl
  5. Beheer verbindingsinstellingen automatisch:

Selecteer deze optie als je de instellingen voor uw e-mailaccount in Mail, zoals (server-) poortnummers en methoden voor identiteitscontrole, automatisch wilt laten beheren.

Als u deze optie uitschakelt, kunt u het volgende opgeven volgens de aanwijzingen van de aanbieder van uw e-mailaccount:

  • Poort (of Interne poort en Externe poort), Gebruik TLS/SSL: Hier voert u de poortnummers voor het ontvangen van berichten in en geeft u aan of TLS/SSL moet worden gebruikt. De (server-) poortnummers worden automatisch toegepast door het gekozen IMAP of POP e-mailprotocol.
  • Identiteitscontrole: Hiermee geeft u de methode voor identiteitscontrole op. Deze optie is alleen beschikbaar voor POP- en IMAP-accounts.

Extra ondersteuning nodig?

Lukt het een of ander manier niet? Wij kunnen u helpen om uw e-mailadres goed in te stellen. Onderaan deze pagina vindt u meer informatie voor hulp op afstand-service.

Extra uitleg en onze serverinstellingen

WaardeOmschrijving
NaamVul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen.
E-mailadresVul hier het volledige e-mailadres in
Type accountKies IMAP (of POP indien gewenst).
Server voor inkomende post (IMAP/POP)naomi.m31.nl (deze moet u handmatig invullen)
Server voor uitgaande post (SMTP)naomi.m31.nl (deze moet u handmatig invullen)
GebruikersnaamVul hier het (volledige) e-mailadres in welke u wilt gaan instellen.
WachtwoordVul hier het wachtwoord van het e-mailadres in.
Wachtwoord onthoudenLaat dit vinkje aangevinkt staan, het e-mailprogramma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoeft u vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van uw e-mailprogramma.

Overzicht serverpoortnummers (IMAP en POP)

De bijbehorende serverpoorten worden automatisch toegevoegd door het gekozen e-mailprotocol IMAP of POP. Toch is het handig om te weten welke serverpoorten er worden gebruikt.

IMAP server (inkomende server): naomi.m31.nl
IMAP poort: 993 (SSL)

POP server (inkomende server): naomi.m31.nl
POP poort: 995 (SSL)

SMTP server (uitgaande server): naomi.m31.nl
SMTP poort: 465 (SSL)
Authenicatie voor SMTP is vereist!

SMTP server (uitgaande server): naomi.m31.nl
SMTP poort: 587 (STARTTLS)
SSL: Aan

Gebruikersnaam: uw volledige e-mailadres
Wachtwoord: vul uw wachtwoord in

Extra ondersteuning nodig? Wij staan voor u klaar.

Komt u ergens niet uit en heeft u hulp nodig of heeft u vragen? Neemt u gerust contact met ons op het onderstaande e-mailadres.

Voor hulp op afstand-service gebruiken wij een programma Teamviewer. Graag ontvangen wij van u de Partner-ID en het wachtwoord en uw e-mailadres en het wachtwoord via ons e-mailadres: info@media31.nl. Wij stellen het e-mailaccount voor u in.

Categories